www.triumphtriple.nl

www.triumphtriple.nl

Welkom op: www.triumphtriple.nl , deze staat gelinkt aan de website: www.chrisspaansen.nl

 

Deze domeinnaam heb ik geregistreerd vanuit mijn interesse in de drie-cilinder van Triumph. Vanuit mijn interesse voor motor-geometrie en motorische-techniek boeien de rijeigenschappen welke specifiek bij een drie-cilinder horen mij al jaren. Logischerwijs heb ik dan ook de stap gewaagd en mijn vertrouwde (Honda) vier-cilinder verruilt voor een 675cc drie-cilinder.

Meer over mijn Triumph Street Triple R vindt je hier.

Street Triple R burnout

Een korte en goede uitleg hoe je een drie-cilinder precies moet verwoorden heb ik nog niet gevonden... (zodra ik dit tegenkom zal ik dit hier zeker plaatsen, mail mij aub!).

Gezien het unieke van de drie-cilinder wordt er maar weinig over beschreven. De beste omschrijving is de volgende:

“In-Line Triple Cylinder engines are getting harder to find in today's motorcycles. An older design to minimize the disadvantages of both the Parallel Twin and the In-Line Four in one package. Trident Motorcycle Corporation is almost the last manufacturer still using this style of engine in their new motorcycles (Speed Triple). The advantages of Inline Triples are: They are able to produce much higher RPM and take advantage of still having more torque than the In-Line four design. Weigh less than the In-Line four and use less moving parts as well. As well as suffering less vibration because the pistons can be more easily balanced. Savings on maintenance is marginal verses the In-Line four, while parts are more expensive due to the "rarity" of the engine style. While they may not be as smooth or offer as much torque as inline twin/four design, they are a good compromise for what they do well” (bron: www.totalmotorcycle.com/school-SectionSix.htm).

Three cilinder engine

Het magazine "auto en motortechniek" heeft in 1997 een groot artikel geschreven over de techniek achter de drie-cilinder: "Supersportmotor met eigenzinnig karakter, Wedergeboorte van de driepitter".

 

In de ogen van Triumph/drie-cilinder liefhebbers is het ongelooflijk dat andere merken geen drie-cilinders op de markt zetten, en hierdoor zo'n sterke troef in de handen van Triumph laten. Het is overigens niet alleen Triumph die successen heeft met een drie-cilinder. Onderstaand een tekst vanaf de triumph website:

"Three cylinder motorcycles make lots of sense and just about everybody has used the format. Kawasaki and Suzuki both offered extensive ranges of roadgoing two stroke triples in the 70s, and Yamaha’s XS750 and XS850 three cylinder four strokes were popular in the next decade. Laverda’s muscular Jota and Mirage 100cc and 1200cc four-stroke triples were renowned for their performance in the same era, with the Jota generally accepted to be the fastest production motorcycle in the world. Even BMW joined the party briefly in the 1980s with a longitudinally mounted three-cylinder mill in the K75. On the racetrack, MV Agusta won countless 350 and 500cc world championships with three -cylinder machines between 1968 and 1974, and racing versions of Kawasaki and Suzuki’s two stroke triples are still fondly remembered for their blinding straight-line performance and gorgeous exhaust notes. Kork Ballington (Kawasaki) and Les van Breda (Suzuki) both won SA national championships on wailing two stroke triples in the ‘70s. Honda also went the three-cylinder route in Grand Prix racing in 1982, with the two-stroke NS300 as ridden to the ’83 championship by Freddie Spencer.

 

Three-cylinder engines have numerous advantages over twins and fours in motorcycle applications. A triple is narrower than a four, and cheaper to build, but usually produces more power than a twin, while delivering almost as much torque. For racing purposes, three cylinder superbike and supersport machines are permitted to have more displacement than fours – that’s why the Triumph Daytona 675 is allowed to compete against 600cc four-cylinder machines and 750cc twins" (bron: www.triumph.co.uk/sa/News_15009.aspx).

avatar_Triple_pistons_mad

Plaatje van een drie cilinder (liefst X-ray) zijn jullie nog tegoed, is vooralsnog niet te vinden...

 

Dat het koppel enorm vlak is bewijst onderstaande grafiek. Deze toont de Tiger 800 en de Street Triple 675, standaart vs. dyno.

Tiger 800 en ST675 power and torque

Quotes

"Ik ben verreweg de leukste die ik ken"

Harry Jekkers - ik hou van mij


Live webcam

mobotix limmerschouw

(klik op afbeelding om webcam te bekijken)

Bezoekersteller

mod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_countermod_vvisit_counter
mod_vvisit_counterVandaag62
mod_vvisit_counterGisteren82
mod_vvisit_counterDeze week585
mod_vvisit_counterVorige week1084
mod_vvisit_counterDeze maand352
mod_vvisit_counterVorige Maand4680
mod_vvisit_counterTotaal464207